deneme

deneme

Friday 7 February 2014

Hayati Uzatmanin Sirlari








Yasimizi hatirlatan olaylar hepimizin basina gelir. Aynaya baktiginizda saclarinizda olusan ormanda ilk kez bir agacin beyazlastigini gormeniz, bir gun birinin size ansizin 'teyze' demesi, evde bir odadan digerine gectiginizde oraya niye geldiginizi unutuvermeniz bunlardan sadece bazilari...

Tasalanmaniza gerek yok. Zamani durdurmanin hicbir kula nasip olmadigi ve olmayacagi bir gercek. Ama yaslanmanmanin etkilerini yavaslatmak, hatta kendimizi kendi ellerimizle yeniden dunyaya getirmemiz mumkun!


 Peki  bir daha once dunyaya gelmemismiydik zaten ? Belki, evet. Ama ben gozlerimizi ilk acisimizi, ilk haykirisimizin gerceklestigi dogumu, 'gaipten gelmek' olarak yorumlama taraftariyim. Farkina vardikca, anlamaya basladikca, zaman icinde ilim ve irfanimizin olcusunde dunyaya bir sekil verdikce, 'dunyaya gozlerimizi ilk defa aciyormus gibi' oluyoruz acikcasi.



Yeniden dunyaya geliyoruz yani, ama bu sefer yalniz olarak...artik ana rahminde dilediginiz gibi somurebileceginiz bir anneniz, sonrasinda buyuyup serpilmeniz icin annenizin hep yaninda olacak bir babaniz yok. Kissadan hisse 'dunyaya gelirken' ne ekerseniz onu biceceksiniz!

Yasayan hersey vakti geldiginde dunyaya veda edecek, bu doganin degismez bir kurali. Ama arastirmalar, uzerinde guzel calisilan ve ozen gosterilen insan omurlerinin uzayabildigini gosteriyor. Son yuz yil bunun cok sayida kanitina sahne oldu. 1900' lu yillarin baslarinda bir Amerikali ortalama 50 yil yasarken, bugun 80 sene yasiyor. Bizde, Turkiye Cumhuriyeti kuruldugunda Turk insani ortalama 48 yil yasiyordu, gunumuzde ise artik 72 yil yasiyoruz. Yani hastaliklarla iyi mucadele eder, koruyucu hekimlige onem verir, tiptaki gelismelerden faydalanir ve egitim duzeyimizi de artirirsak 100 yil yasama hayalimizi gerceklestirmemiz supriz olmaz. Anlatmak istedigim su ki yaslanmak sadece genetik bir kader degil, baska bircok faktorunde etkisi var. 
Yaslanma faktorunun sadece yuzde 30unun genetik oldugunu artik biliyoruz, geriye kalan yuzde70' i bizim hayatla olan iliskimize, yani genlerimizin dis dunya ile olan iliskisine bagli. Bu iliskinin en onemli kismi ise beslenme modelimiz.....





Herkese Merhabalar :)
Yukarida yazdiklarimi neden yazdim ?
Oncelikle yukaridakileri ben yazmadim Prof. Dr. Osman Muftuoglu ''Hayati Uzatmanin Sirlari'' adli kitabinda yazmis ve bende alinti yapmak istedim. Bu kitabi herkese siddetle tavsiye ediyorum. Aslinda okuyali bayagi uzun bir zaman oldu. Ilk ciktiginda almistim fakat kitap bir kez okunup rafa kaldirilacak bir kitap degil, belirli araliklarda surekli okunmasi gereken gercekten cok guzel bilgiler veren cok dolu bir kitap. Bu aralar da yine sayfalarini karistiriyorum.


Kitabin ilk sayfalarinda bir suru unlu ismin Osman Muftuoglu veya kitap ile ilgili soyledigi sozler yer aliyor. Ornergin Can Dundar' in soylediklerini paylasayim;

'' 
  20' li yaslarimizda asktan soz ederiz.
  30' larimizda cocuklarimizdan...
  40' larda sagliktan...
  50' lerde hastaliktan...
  Oysa 20' lerden itibaren sagliktan soz etmemiz gerek;
  60' larda hala asktan dem vurabilmek icin...
                                 
                                 
                                                                     ''
Ne kadar dogru soylemis degil mi ? :)
Ayrica kitabin icerisinde Osman Muftuoglu saglikli yasamak, saglikla yaslanmak icin yapmamiz, yememiz gerekenlerden , ''sihirli'' sanipta aslinda hic bir ise yaramayan yiyeceklere kadar cok uzun ve detayli bilgiler veriyor. Ben severek defalarca okuyorum. Eger hayati iskalamak istemiyorsaniz sizde tavsiye ederim. Saglik elden gitmeden onlem almak, elden gidipte kurtarmaya calismaktan hem daha az stresli hemde daha az maliyetlidir.

Son Bir Hatirlatma: Osman Muftuoglu diyor ki eger uzun yasamak istiyorsaniz mutlaka duzenli olarak ''Bir Turk' un Hollanda Ile Imtihani'' blogunu okuyunuz :)))



Herkese saglikli, bol kahkahali ve huzurlu gunler diliyorum :))
Kocamaan opuldunuz XOXO


 

29 comments :

  1. Osman Müftüoğlu'nun son anda söylediğine kesinlikle katılıyorum :)
    Can Dündar da ne güzel demiş öyle...aaah ah okuyoruz, öğreniyoruz, çok da biliyoruz ama mesele uygulamakta...Her gün sırt ve mide ağrılarımdan şikayet ediyorum, göbek aldı başını gidiyor diyorum ve ne yapıp ne yapmamam gerektiğini de biliyorum, ama gel gör ki iş uygulamaya geldiğinde tık yok...Benimki resmen bile bile lades :(
    Sen iyisi mi arada gaz ver bize buradan :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. :))) Evet Osman Bey sagolsun beni pek sever, kendisi en siki takipcilerimden :))
      Bildiklerimden yararlaniyor kerata :)
      Evet cok haklisin her gun ne kadar cok sey ogreniyoruz acaba ne kadarini yapiyoruz degil mi ? Ama iste 10 da 1ini yapsak bence kar kardir :)
      Ben eskiden kilo vermek istedigim donemlerde Adriana Lima' nin ic camasirli kocaman bir fotografini tuvaletimde klozetimin karsisindaki duvara asmistim. Her tuvalete girdigimde gaza gelip cikiyordum hehehe ise yaradimi tabi ki hayir. Sadece sinirli bi sekilde tuvaletimi yaptim o kadar :) hehehe

      Delete
  2. Hayat o kadar güzel ki kendi bedenimize ve akıl sağlığımıza eziyet ediyoruz :) İstanbuldan selamlar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cok haklisiniz, eziyet etmekle kalmiyoruz birde bunun farkina varamiyoruz :)
      Selaminizi aldim bende Manisadan bol selam ve saygilarimi gonderimyorum :)

      Delete
  3. aehaheah süper daha sabah ayna da 3 tane yeni çıkan beyazımı gördüm sanırım bende yaşlanma korkusu (gerontofobi) var :((

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bende bu sene ilk defa beyazlarimin ciktigini gordugumde cilgina donmustum yok canim o sac cook acik sari beyaz gibi gozukuyor demistim ( normal sac rengim komur siyahi ve ben kendimi sariyla avutmaya calistim)
      Yaslilik fobisi sanirim bendede var , amaan napalim yaslanacak kadar sansli olalimda gerisi onemli degil :)

      Delete
  4. hah haaaaa o zaman uzun yaşıcaz biiiz seni okuyooz sonaaa sen bizi güldürüyoon.
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh sagol deepcigim, senin kadar guzel yazamadigim bir gercek :) Bu arada kitabini siparis ettim :)) Ben seenin eski yazilarini maalesef kacirdim o zamanlar blog nedir bilmiyordum hemde arayi kapatmis olurum :))
      Evet benim sayemde hepinizi olumsuz olacaksiniz :)))

      Delete
  5. Beni güldürdünüz.muhakkak sizden söz etmiştir.ben Osman Müftüoğlunu hürriyet gazeesinden takip ediyorum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hurriyet gazetesinde bende okurdum aslinda onu bir zamanlar, sonra unuttum gitti ne yalan soyleyeyim. Taaki kitabina rastlayana kadar :)
      Ne mutlu sizi guldurduysem :)) Evet Osman Bey beni agzindan dusurmez sagolsun :))

      Delete
  6. Aner'ciğim ilk resimdeki gibi saçlarım neredeyse tamamen beyaz, (aralardaki grileri saymazsam), nasıl yıllar geçmiş? Ne zaman yaşlandım? Dün değil miydi hani evden bir iş görüşmesi için çıkmıştım da üzerimde mini etek, ceket, hafif makyaj Necmiye hanımın küçük kızıyla arkadaşı "Müjde abla sizi Sam sandık" demişti..(Sam kim diyeceksin 90'lı yılların başıydı sanırım tv'de Hayat Ağacı diye bir dizi vardı o dizide de Sam diye güzel bir kız gerçi ben öyle dolgun hatlı değildim:) şimdi görseler beni bu yaşlı teyze de kim? derler:))yani yaşlanmak insana acı veriyor:( yazmışsın ya hiç ölmeyecekmişin gibi hayal kur, yarın ölecekmiş gibi yaşa...ben artık hayal kurmayı bıraktım...yarın ölecekmiş gibi yaşa kısmını uyguluyorum...akşamları bulaşık bırakmamak gibi ölürsem arkamdan ne pasaklı demesinler diye:)))amaaan ne yapalım yaşlanacağız tabii ki...doğanın kuralı...
    güzel bir yazıydı keyifle okudum
    sevgiler

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yanlis hatirlamiyorsam 56 yasindasiniz. Bence kesinlikle yasli degilsiniz. Eskidenmis evet 35 yolun yarisi ama artik50ler yolun yarisi oldu. Bence siz su an yolun yarilarindasiniz onunuzde uzun mutlu ve huzurlu gunler var daha yaslandim cumlesini kurmaniz icin en az bir 20 yil beklemelisiniz :) Eski anilar ne kadar da guzel degil mi ? Ama genelde eski anilar beni mutlu eder, yillarin gectigine uzulurum sizin gibi hangi ara bu kadar yil gecmis derim o yuzden eski anilarimdan cok bahsetmeyi sevmem ki yillarin gectigini hissetmeyeyim diye. Gercekten hayal kurmamaniza uzuldum. Sizi biraz anneme benzettim dogrusu. Cok iyi hatirliyorum annem 30lu yaslarinda babamla bosandi ve o zamanlar ilk defa ''off cok yaslandim ben 40ima ne kaldi bu yasta bu yapilirmi'' gibi seyler soyluyordu. 30 larinin basindaydi. 40 larina geldi off cok yaslandim hic halim gucum yok 50lerine az kalmis bir kadina bu isler cok zor gibi seyler soyledi halbuki daha 40larindaydi su anda 53 yasinda ve inanin bazen 70 yasindaymis gibi davraniyor. Hayal kurmuyor bi kere ve kendini yasli hissediyor. Annemden cikarim yaparak diyebilirim ki sanirim en sevdiklerimizden buyuk darbeler aldigimizda kendimizi daha yasli hissediyoruz.
      Allah gecinden versin, kimse bilemez tabiki ama 56 olmek icin cok erken bir yas :) ama yinede bulasik birakmamak en guzeli cunku ertesi gune cok kuruyorlar :))))
      Kocaman sevgiler gonderiyorum bende size :)

      Delete
  7. Vayyyyy vaayyyyyy vaaayyyy... nede güzel yazılmış eline sağlık :)
    veletin biri bana amca dedi yaaa;(

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah cok dokunuyor degilmi :) banada Patiyle gezerken teyzeee kopek isirirmi diye soran cocuklara bagirarak evet isirir kafanizi kopartir bacaginizi yer kacin diye bagiriyorum :))) Isin en guzel tarafida pati isirmayi bilmiyor :)

      Delete
    2. Bende bambiyle gezerken oldu bana yaa:) en gicik oldugum seyse aa bu kopekmi demeleri yokmu cildiriyorum yok kaymun diyorum bazi salaklarda nasil olur ayni kopek gibi diyorlar iste o an bitiyorum:)

      Delete
  8. Haa ben de tam bunu diyorum işte :) Bu yaşlarda beslenmeye ve kiloya yani sağlığımıza dikkat etmezsek ileride nasıl savaşırız kendimizle bilemeyiz... Herşeyin başı sağlık :) Blogunla da enerji depolayıp mutlu oluyoruz işte :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Katiliyorum :)) Herseyin basi kesinlikle saglik. Saglikli olmak icinde 3 temel oge bence mutluluk guzel beslenme ve duzenli bir hayat :)
      Guzel yorumun icin cok tesekkur ederim :)))

      Delete
  9. Son Bir Hatırlatma kısmına bayıldım :)))))

    44 yaşındayım ama daha 20 bile hissetmiyorum, bu da genelime yansıyor sanırım. Hayata nanik yapmak lazım bence. Çok düşününce olmuyor. Benim de tavsiyem bu nacizane :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Osman beycigim yazmis ben hatirlatmasam olmazdi :))
      Ne kadar guzel iste bence en buyuk sirda kendini enerjik ve genc hissetmek. Hatta gecenlerde bir belgeselde izlemistim. 70 yasini gecmis bir grup yasli insana deney yapmislar 2 hafta boyunca bu kisilerin hepsine 50 yaslarinda insanlarin yasayacagi tarzda bir hayat yasatmislar. Ve deney sonunda 70lerini gecen tum denekler daha cok enerjik olduklarini soylemisler ve saglik sorunlarinda azalma oldugu gozlenmis. Benim bundan anladigim eger icindeki cocugu kaybetmez kendini yasli hissetmeden yasarsan yaslanmazsin :)
      Katiliyorum size hayata gercekten biraz hafife alarak bakmak lazim, ne mutlu size yapabiliyorsunu. Bende yapmaya calisiyorum :)))

      Delete
  10. Gerçekten şu hayatta en önemli şey kendimiz sağlıklı yaş almak için sağlıklı yaşamak gerek.:)

    ReplyDelete
  11. cok emın degılım ama sanırım kıtabı okudum ama kıtaplıktan buluo tekrar okumak lazım *-* ınsa nn okuyunca bır sılkelenıyor yahu sevdım yayzıyı cok doğru tespıter var tatlım tesekuler *-*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Evet insan okuyunca silkeleniyor, ozellikle ilk bir kac gun herbal life a donusuyor sonra bazen etkisi gidiyor o yuzden duzenli okumak lazim :)
      Rica ederim canim begendigine sevindim :)
      opuyorum :*

      Delete
  12. "Oysa 20' lerden itibaren sağlıktan söz etmemiz gerek;
    60' larda hala aşktan dem vurabilmek icin..." burayı çok sevdim ya istatistiklere göre çok iyi gelişmeler bunlar zira burada tam tersi yaşanıyor bu son yıllarda eskiden 70 yaşına varan çok büyüklerimiz olurdu şimdikiler 30-40 yaşlarına zor varıyor yaşam şartlarından...tek dileğim seninde söylediğin gibi yaşamanın önemini insanların anlamalarını istiyorum... Birde Osman Muftuoğlunun son önerisini çok sevdim buraya sık sık gelicem :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dogru diyorsun, sanirim stress ve kanserojen besinler, hava kirliligi en buyuk dusmanimiz
      Osman Muftuoglunu dinledigine sevindim :)) Her zaman beklerim :)

      Delete
  13. sağlıklı kalmak için bol bol seni okuyacağım ve takip edeceğim. Sağlıklı ve mutlu olmak için : ) Şiiri çok güzel

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cook tesekkur ederim :)) Bende saglik icin herseyi yapacagim :))
      Hersey halkim icin :)
      Sevgilerimle ^^

      Delete
  14. Iste bende o nedenle Osman Muftuoglunu dinliyor firsat buldukca guzel paylasimlarinizi okuyorum:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guzel yorumunuz icin cok tesekkur ederim :) Osman Beycigim blogum icin cok yararli oluyor sagolsun :))
      Sevgilerimle

      Delete

Dusunceleriniz benim icin cok degerli, o yuzden elinizi korkak alistirmayin :)
Sevgilerimle :)