deneme

deneme

Wednesday 13 November 2013

Hollanda Peynirleri



 Soguk bir Hollanda aksamindan herkese selamlar :)

    Bir peynir manyagi olmanin bana verdigi yetkiye dayanarak bugun sizlere birbirinden lezzetli olan Hollanda peynirlerinden bahsedecegim...Arkaniza yaslanin ve agzinizin suyunun akmasina izin verin :)



    Hollanda deyince akla gelen seylerin basinda Hollanda inekleri ve peynirleri gelir. Daha onceden de bir cok kez duydugunuz uzere Hollanda inekleri bizim ineklerimizin en az 3 kati buyuklugundedir.

   Tarihsel olarak milattan sonra 400 lu yillarda peynir yapmaya baslayan Hollandalilarin su anda dunyadaki en buyuk peynir ureticisi olmalari pek te garip olmasa gerek. Hollandalilar her cesit peyniri uretmislerdir. Zeytinli peynirden , kayisili peynire kadar her cesit peyniri marketlerde veya peynir saticilarinda bulmak mumkundur. Fiyatlarida gercekten  gayet ucuzdur ( Turkiyede satilan Hollanda peynirleri cok pahali fakat burada peynir cok ucuz ) 

   Baslica 12 cesit Hollanda peyniri vardir. Onemli olanlarini kisaca anlatayim. Bunlar :

 1- Gouda : Inek sutunden yapilma peynirdir, Adini Hollandadaki Gouda sehrinden alir ve dunyada en populer olan Hollanda peyniridir. Tadi  kac yillik olduguna gore degisir.  Isindikca uzayan bir peynir oldugu icin genelde pizzalarda tostlarda, yemeklerde kullanilir ( Benimde favorimdir). Genc gouda kirmizi parafin balmumu ile kaplidir, yasli goudalar ise siyah ile kaplidir.

2-Edam : Ikinci en onemli Hollanda peyniridir. Ismini Hollandadaki Edam sehrinden alan, yari sert bir peynirdir. Dunyaya ihrac edilenler tekerlek seklindedir ve etrafi parafin balmumu ile kaplidir fakat Hollanda icinde satilanlarda bu kaplama yoktur.

3- Leerdammer : 3 ile 12 ay yaslanma suresi vardir. Yaslandikca icinden daha tatlimsi veya daha findik fistigi andiran bir tat gelir

4-leyden

5- Limburger

6-Maaslander

7-Maasdam:  Cocukken Tom ve jerry cizgi filminde bol bol gordugumuz, Jerry' ninde icine saklanmayi sevdigi peynirdir :)


     Bu delikler peynirde kendinden olusmuyor. Peynir ureticileri peynir oldumu, lezzetlimi diye belirli araliklarla test etmek zorundalar. O yuzden ellerinde ince kucuk demir bir boruyla peynir tekerleginin bir tarafindan diger tarafina cubugu sokup cubugun icinde kalan peyniri test ederler. O yuzden bu delikler olusur. Fakat bu sadece maasdam ve leerdamer icin gecerlidir. Diger peynirlerde bunu yapmazlar.


 8-Mimolette

9-Parrano

10- Roomano

11- Prima Donna

12-Vlaskaas


   Peynir yemegi cok sevdigim icin, buldugum tum peynir dukkanlarina girerim. Hem fotograf cekerim hemde bol bol peynir tadarim. :) Hollanda' ya geliyorsaniz  mutlaka peynir almanizi tavsiye ederim ( Turkiyede duyduguma gore bazi Hollanda peynirleri, kilosu 50-60 TL ye satiliyormus. En azindan ucak biletinizi cikarirsiniz :D )


Gelelim benim cektigim bir kac fotografa...




                                                             Feslegenli peynir









                                                          Yaban Mersinli Peynir


                                                             Ciftci Peyniri


 Masanin uzerinde ki bazi peynir cesitleri : biberiyeli, cikolatali, karamelli , biberli, ispanyol isli peyniri



                                                              Erikli peynir


                                                             Kayisili peynir


 En soldaki  kimyonlu, yanindakini bilmiyorum, soldan ucuncu karanfilli-kimyonlu, kirmizi  olan peynir feslegenli-domatesli,  kirmizilinin sagindaki samballi ( bir cesit baharatli sos), sambalin yanindaki frenk soganli  peynir


  Bazi peynirler tuinkruiden diye gecerler. Anlami otlu peynirdir yada bahce otlari diyebiliriz 


 Bu gordugunuz siyahli olan peynir, uzumlu peynir. Uzerindekilerde kuru uzumler. Ayni peynirin normal uzumlusude var.


 Incirli peynir, hurmali peynir, mavi kuflu, kirmizi aci biberli, soganli, maydanozlu, hardalli, isirgan otlu vs vs akliniza ne gelirse burada peynir olarak gorebilirsiniz :)










                                                               Zeytinli peynir




  Bu peynir cook eski bir peynir. Ayni sarap gibi peynir ne kadar eskiyse degeri o kadar artar.  Cunku eskidikce tadi degisir ve guzellesir. Bana gore eski peynirler biraz fazla keskin tada sahip. O yuzden o kadar favorisi oldugumu soyleyemem.



               


Eger sizi yeteri kadar aciktirdiysam, mutfaklariniza gidip bol bol peynir yiyebilirsiniz:) Sizde benim gibi peynir asiklarindan misiniz ? Yoksa hangi peynir olsa yerim bana farketmez diyenlerden mi ?

 Herkese mutlu aksamlar :)



68 comments :

  1. Bu postu görmem hic iyi olmadi:))

    Karsinda bir peynir manyagi daha duruyor canim!

    Her türlü ama her tür kokulu peyniride mideye indiren!

    Kokusu ve küfü ne kadar olursa olsun cok seven ve de hal böyleyken kocasina bir türlü Hollanda`dan peynir aldiramayan ben!:))

    Evet yanlis duymadin,esim peynirin Hollanda`da pahali oldugunu savunuyor!

    Sadece Gouda peyniri yada kahvaltilik peynir aliyoruz,ama bir dahaki sefere su gördüklerimden de alacagim,sahi bu pazar gibi olan yer sizin ordami?

    Ben sehirlerde (Amsterdam,Haarlem) hic rastlamadim,yada günlerine denk gelemedim...

    Sana afiyetler olsun canim,keyifle...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tum peynir manyaklari bir arada desene :) Esin buyuk ihtimal turistik peynir dukkanlarina girmistir. Oralarda peynir pahali. Ozellikle Amsterdamdaki veya Den Boschdaki daha cok turistin geldigi yerlerdeki dukkanlarda pahali veya havaalaninda falanda pahali. Fakat marketlerde ve pazarlarda fiyatlar pahali degil. Genelde 2-10 Euro arasinda degisiyor. Alber Hijn, Aldi, Hoogvliet ve bunun gibi marketlere ugrarsa esin cok ucua, cok guzel peynirler bulabilir. Fakat bu kadar degisikleri normal marketlerde yok o yuzden en guzeli pazarlara gitmek. Dedigim gibi pazarlardada fiyatlar genelde uygun. Fotograflari ben 3 degisik pazarda cektim. biri Den Bosch, digeri Utrecht digeride Wageningen pazari. Hollandada her yer bize yakin :)
      Pazarlarin yerini bilmek onemli aslinda yoksa seninde rastlayamadigin gibi rastlanmasi pek olasi degil. Amsterdamda bildigim cok buyuk ve cok guzel bir pazar var. Ben daha gitmedim fakat adini, fotolarini ve methini cok duydum. Ismi Albert Cuypmarkt. Pazar gunleri haricinde haftanin her gunu acik, oraya ugrayabilirsiniz bi dahaki sefere.Ayrica haftanin hemen hemen her gunu farkli kucuk pazarlar var. Ben Cumartesi gununki pazara gitmistim, buyuk ve guzeldi. Fakat yerini hatirlamiyorum. Kayboldugumuzda karsimiza cikmisti :) Haarlemdede bildigim carsambalari ve cumalari pazarlar var, fakat yer olarak tam neredeler o kadar bilmiyorum maalesef :(
      Sanada afiyet olsun, benim yerimede bol bol ezine ye tulum peyniri ye :)
      sevgilerimle..

      Delete
    2. Tam ismini bilmiyorum ama Haarlemdede dediğiniz yerdeki pazar Simit sarayınının biraz ilerisinde. Küçük ama güzel bir pazar, 10 satıcıdan 3'ü de Türk :))

      Delete
  2. Merhaba
    Geçen ay Hollanda'daydım ve bu saydığın peynirlerin neredeyse hepsinden aldım. Ben de uslanmaz bi peynir canavarıyım :)) Afiyet olsun bol bol. Sevgiler :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. merhabalar. Hosgeldiniz :) Sizede afiyet olsun
      Sevgilerimle :)

      Delete
  3. ahhahh cnım nasıl çekti bir bilsenn ..Bir de daa-ha kahvaltı yapmadımm :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Canim benim kiyamam sana. Git benim yerimede sicacik citir citir bir simit al yanina cay bide ezine.. :) Bak simdi benimde canim cekti :)

      Delete
  4. çok seviyorum ben değişik peynirleri, ben de fransadayken her akşam yerdik :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sende bizdensin o zaman :) Fransada da degisik peynirler cok sanirim. Cunku burada fransiz peynirleri de cok satiliyor ben bir kacini denedim cok lezzetlilerdi

      Delete
  5. Peynire ben de bayılırım.Delikli peynir şahane görünüyor.

    ReplyDelete
  6. Aaa çizgi filmlerdeki peynirden :D

    ReplyDelete
  7. ben de bayılırım peynirlere, hele alışverişteyken peynir raflarını görünce insanın ağzının suyu akıyor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aynen yle benimde :) asla hayir diyemem peynirlere :)

      Delete
  8. Merhaba,
    Bloguma yorum bırakman sayesinde gördüm bloğunu, ne iyi etmişsin :)
    Bir peynir manyağı daha var burada! Ağzım sulandı bakarken :) Hatta öğle arasında markete gidip minik paketlerden alayım diye plan bile yaptım! Bir de Kars kaşarı bulursam değmeyin keyfime :))

    Selamlar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merhaba hosgeldin :)
      Internetten bu yazim sayesinde tum peynir manyaklarini topladim desene :)
      Kars kasari aah simdi de benim canim cekti :) Benim yerime de ye bulursan canim
      Sevgilerimle

      Delete
  9. aman aman durun şimdi, annem mahfolduuum ben.
    geçen gün bakmamıştım özellikle.
    ama bugün son yazınınzda link olunca dayanamadım geldim.
    bu saatte yiyemem de şimdi, öldüm bittim..:((
    Aah Aner aaah.:)
    biliyormusunuz Gül.ben er.gen hanımefendüüüüüü hiç peynir sevmezmiş, buzdolabında asla olmazmış.
    aklına ne diyeyim bilmiyorum ama acaba hala mı yoktur dolabında? acırım acırım o üç oğlana acırım.:(
    Not: siz bir de Türkiye dedikoudusu da yapıverdim.:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe cok guldum, kotu olmus yazim size simdi :))
      Amaan hanimefendinin cok zevkli olmadigini biliyordum da bu kadar zevksiz olabilecegini dusunmemistim hehe duysa dava acar bana zevksiz dedileer diye :)) ooh turkiyeden dedikodu duymak cok iyi geldi :) onun dolabinda peynir varmidir bilmem ama benimkinde var ondan eminim :)) cocuklari bize gelsin peynir yemek istediklerinde :))

      Delete
    2. :)) ya evet evet bizimkilee gelsinlerçocuklar ama yedirdi mi hiç? oncağızlar tadını biliyor mu?
      cidden merak ediyorum.:))
      Ben mesela hiç sebze düşkünü değilim, zorla yerdim. ama domates biber ağzıma sürmezdim. evet böyle deliydim. şuda 2-3 senedir yiyorum.:)))
      ama etkilenir diye oğluma hiç belli etmedim,
      beşe gidiyordu sanırım benim onları yemediğimi öğrendi, çok şaşırdı.:)
      kendisi çok seviyordu,bu yüzden öğrenmesinde bir sakınca yoktu o yaşta tabi.:))

      Delete
    3. Supermis :) benimkide tam tersi ete karsi olacak sanirim :) oldum olasi et sevmem simdilerdede tamamen yemiyorum ama ilerde cocuklarim olunca durum degisirmi bilemem :))

      Delete
  10. şu anda oraya ışınlanmak istiyorum ben süt ve süt ürünleri aslında hiç sevmem ama Hollanada peynirlerine karşı acayip bir ilgim var her gidene mutlaka söylüyorum ...
    En sevdiğim kesinlikle Smoked Gouda bayılıyorum :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) :) goudanin her cesiti guzel bence :) Bir peynir ismi wardi unuttum inanilmaz lezzetli denemediysen onuda dene dicektim ama ismi gelmiyor aklima :) Esime sorayim yazarim :)

      Delete
  11. Delikli peynirin mantığını öğrenerek aydınlanma yaşadım resmen, şimdi anlıyorum Tom&Jerry’deki peynirin nasıl bir peynir olduğunu :))))

    ReplyDelete
  12. waaw peynirler müthiş... bakmaya doyamadım...

    ReplyDelete
  13. Ah ah bir peynir tutkunu olarak çıldırıyorum burada:)

    ReplyDelete
  14. Kendimi sayende fare jerry gibi hissediyorum canım sağol acıktım :D Ya da peynirden taht yapıp oturacağım filan :P Hatta çizgi filmin birisinde gorgonzola diye bir cadı insanları büyüyle peynire çeviriyordu taa çocukluğumdan aklıma geldi XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheheh nihahaha kotuyum ben herkesin canini peynir cektircem sonra peynir isine girip satcam para kazancam :))))
      O cizgi filmi hic hatirlamadim, hatirlasam kesin korkardim :)

      Delete
  15. maskeymiş adı netten baktım :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. maskedeki tek hatirladigim jack russel kopek :)))

      Delete
  16. Merhabalar, bir peynirkolik olarak duzeltmek istedim: maasdam peynirindeki delikler oyle cubukla falan yapilmaz, kendiliginden olusur, bakterilerin faaliyetleri yuzunden.

    ReplyDelete
  17. sırf peynir için gelmek istiyorum o derece.. havalimanında acaba kaç kiloya kadar sıkıntı çıkmaz peynirden? sabah akşam peynir yiyerek yaşayabilirim orada :( :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kac kiloya kadar sikinti olur bilmiyorum inanin ama valiziniz ne kadar alirsa o kadar goturebilirsiniz bence :)

      Delete
  18. Tam benim gibi peynirkoliklere hitap eden bir yazi olmus :D insallah Haziran da Hollandayi ziyaret edince hepsinin tadina bol bol bakicam :) diger postlarinizi da okudum süper bir blog kaleminize saglik :) birkac sorum olacaktipeynirin kilosu hakkinda da bilgi verebilir misin acaba? bir de en uygun peynir fiyatlarini nerede bulabilirim ? amsterdam,volendam,marken,edam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oncelikle merhaba hosgeldiniz :)
      Guzel yorumunuz icin col tesekkur ederim :)
      Peynir fiyatlari aldiginiz sehire ve yere gore degisiyor
      men uygun fiyatlari Aldi, jumbo , albert hijn gibi marketlerden alabilirsoniz sehir onemli degil. Yada semt pazarlarinda peynir standlarindan alabilirsiniz. Size tavsiyem Amsterdam dan almamaniz fiyat turistik oldugu icin biraz ucretli. Birde havaalanindan almayin.
      umarim istediginiz peynirleri bulursunuz :))

      Delete
  19. Merhaba,

    Ezine'ye ya da İzmir Tulum'a tat açısından yakın bir peynir tavsiye ediyor musunuz peki?

    ReplyDelete
  20. Hollanda da 1 yil yaşamış biri olarak bende bu peynirlerin hastasiyim. Şuan ankaradayim ve burda nerde bulabilirim bu peynirlerden bilen varmi Aceba:))

    ReplyDelete
  21. Hollanda da 1 yil yaşamış biri olarak bende bu peynirlerin hastasiyim. Şuan ankaradayim ve burda nerde bulabilirim bu peynirlerden bilen varmi Aceba:))

    ReplyDelete
  22. Maasdam peyniri aldım Hollanda üretimi tadi çok kötüydü surat ifadem ve titreme geldi bendenmi diye merak ederken 5 kişi de baktı onlarda surat ifadesi ekşidi bir anda bu peynirin yeme şeklimi farklı
    *

    ReplyDelete
  23. Amsterdam’da erasmus öğrencisiydim, döndükten sonra çok aradım burada buldum hollanda peyniri sevenlere, özleyenlere tavsiye ederim :)

    ReplyDelete
  24. Amsterdam a gideceğimi duyan benden peynir istiyor :) gelirken ne kadar getirebileceğimi ne kadarini kabinde yanıma alabileceğimi biliyor musunuz ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merhaba gokce
      Hollada da yasiyorum istanbulda hollanda peyniri uresine bir dukkan aciksa tutarmi istanbul gibi biryerde tutar dersen hangi semtlerini tercih edersin
      ? Bu konu hakkinda dusuncelerini solermisin tesekkur ederim
      Coskjn

      Delete
  25. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  27. Gunde 1 ogun yemegi bile zor tuketirken 20 ton peynir olsa 1 hamlede yerim peynir hastasiyim:)

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. ya ben bir peynir arıyorum arkadaşımın evinde yemiştim
    baharatlı krem peynir di ismini bilen varmı hafif portakal rengi gibi bişeydi

    ReplyDelete
  30. Merhaba kizim bu balmumu kapli peynirden getirmis bu balmumundan arindirmam gerekirmi nasil yenicek

    ReplyDelete
  31. Yıl olmuş 2022. Artık Hollanda sadece bir hayalden ibaret..

    ReplyDelete
  32. Hollanda Peynirleri" translates to "Dutch Cheeses" in English. Holland is renowned for its diverse and high-quality cheese production. How Stay Updated Some famous Dutch cheeses include Gouda, Edam, and Leyden.

    ReplyDelete

Dusunceleriniz benim icin cok degerli, o yuzden elinizi korkak alistirmayin :)
Sevgilerimle :)